شناخت شغلینقشه راه

بخش اول: چطور با شناخت شغلی می‌توانید در مسیر شغلی مناسب قرار بگیرید؟

فکر می‌کنید برای پیدا کردن و رسیدن به شغل مناسب خود، اولین قدمی که باید بردارید، چیست؟ به جستجوی کار بپردازید؟چه کاری؟ چگونه آن را پیدا کنید؟ اصلا در این مسیر باید به چه نکاتی توجه کنید و اصلا چه شغلی مناسب شماست؟ بر اساس روند مشاوره شغلی می‌توان گفت بهترین حالت ممکن این است که ابتدا «شناخت فرد» و «شناخت نیازهای شغلی جامعه» بررسی شود تا درنهایت به هدف «قرار دادن افراد در شغل مناسب‌» دست پیدا کرد. بنابراین می‌توان گفت برای رسیدن به این هدف به نقشه راه برای حرفه‌ای شدن نیاز دارید و باید پله‌پله پیش روید. در مسیر این نقشه اولین پله شناخت شغلی خودتان است. با ما در ردپا همراه شوید تا خود را از دیدگاه شغلی بشناسید و بتوانید شغل مناسب‌تان را پیدا کنید.

منظور از شناخت شغلی چیست؟

کار کردن را می‌توان راهی برای صرف انرژی در راه مطلوب و برقراری روابط اجتماعی سالم با دیگران دانست. شما از طریق کار کردن تبدیل به عضو موثری در جامعه می‌شوید و این نشانه‌ای از بلوغ و قدم گذاشتن به دنیای بزرگسالی است.

راه رسیدن به این هدف هم اول شناخت شغلی است. منظور از شناخت شغلی این است که شما به عنوان فردی در جستجوی شغل، ابتدا خودتان را بشناسید، البته این خودشناسی از نظر شغل و کار است.

نکته جالب توجه اینکه فرمول واحدی برای رسیدن به شناخت شغلی وجود ندارد. این شناخت می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بنابراین به تعداد افراد دنبال کار، ممکن است راه‌های متفاوتی برای شناخت شغلی خود وجود داشته باشد. این تفاوت هم به دلیل تنوع شخصیت، استعداد، توانایی و مهارت‌های افراد در جامعه است. شما می‌توانید با شناخت ویژگی‌های خاص خود و عوامل متعددی که درباره شما به بررسی نیاز دارد، از یک سو، و شناخت ویژگی‌های مشاغل موردعلاقه‌تان از سوی دیگر، شغلی را برای آینده خود در نظر بگیرید که کاملا با شما و ابعاد مختلف شخصیتتان هماهنگی و سازگاری داشته باشد. در نهایت با انتخاب یک شغل درست، موفقیت و حال خوبی خواهید داشت.

اهمیت شناخت شغلی در نقشه راه برای حرفه‌ای شدن

اگر تجربه کار کردن داشته باشید یا به افراد شاغل اطرافتان دقت کنید، متوجه این نکته می‌شوید که هر کاری مناسب هر فردی نیست. برای مشخص کردن این مناسب نبودن، مولفه‌های متعددی وجود دارد.

شاید شما هم فردی را دیده باشید که با شخصیتی نسبتا کامل و بی‌عیب، توانایی‌ها و استعدادهای زیاد و مهارت‌های تخصصی به شغلی مشغول است که آرزوی خیلی‌هاست و جایگاه اجتماعی و درآمد مناسبی دارد؛ اما خود این فرد در شغلش موفق نیست، احساس رضایت نمی‌کند و پیشرفت چشمگیری نصیبش نمی‌شود.

به نظرتان علت چیست؟

اگر کمی موشکافانه به این قضیه نگاه کنید، متوجه می‌شوید این فرد علی‌رغم همه تواناهایی‌هایش با شغل موردنظر همخوانی ندارد. ساده‌ترین نکته هم توجه به مهارت‌های تخصصی اوست. ممکن است فردی مهارت‌های تخصصی بی‌شماری داشته باشد؛ ولی این مهارت‌ها با شغل او سازگار نباشد. به عبارت دیگر شغل او به مهارت‌های تخصی دیگری نیاز دارد که این فرد آن‌ها را کسب نکرده است.

همین طور اگر ویژگی‌های شخصیتی این فرد با ویژگی‌های شغلش هماهنگ نباشد یا از همه مهم‌تر رغبت و علاقه‌ای به کارش نداشته باشد، به نتیجه دلخواه نخواهد رسید. این موارد نشان می‌دهد شناخت شغلی چه تاثیری انکارناپذیری در حرفه‌ای شدن دارد.

اگر به عنوان فردی در جستجوی کار ابتدا به خودشناسی شغلی صحیح و کامل از خود برسید، می‌توانید با این شناخت شغلی و هماهنگی آن با نیازهای جامعه، شغل مناسبتان را پیدا کنید و گام بزرگی در پیش‌روی در مسیر حرفه‌ای خود بردارید.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا