اخلاق حرفه اییمهارت های نرم

بخش اول از مهارت اخلاق حرفه ای: اخلاق حرفه ای چیست؟

اخلاق حرفه ای یکی از زیر مجموعه‌های مهارت‌های نرم است که به طور مشخص روی اخلاق حرفه‌ای افراد تمرکز دارد. شاید شما هم شنیده باشید که خیلی‌ها می‌گویند افرادی با اخلاق حرفه‌ای را استخدام کنید و مهارت‌های تخصصی را آموزش دهید. این جمله به اهمیت بسیار بالای رفتار حرفه‌ای و تاثیر آن روی فرهنگ و فضای سازمان اشاره دارد. بنابراین اگر بتوانید ویژگی‌های اخلاقی موثر در محیط کار را در وجود خود تقویت کنید، شانس بیشتری برای رشد، پیشرفت، ارتقای شغلی و بهبود جایگاه خود در سازمان خواهید داشت. در این مقاله به ویژگی‌های کلیدی برای داشتن اخلاق حرفه‌ای پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید به فردی با شخصیت کاری حرفه‌ای تبدیل شوید، با کار پله همراه باشید.

مهارت اخلاق حرفه ای چیست؟

مهارت اخلاق حرفه ای در ساده‌ترین تعریف خود به نظامی از اصول اخلاقی گفته می‌شود که هم بر شیوه زندگی خودتان تأثیرگذار است و هم زندگی اطرافیان و همکارانتان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد! این ویژگی‌های اخلاقی چهارچوب رفتار فردی و سازمانی شما را تعریف و تعیین می‌کند. بنابراین چه به عنوان یک فرد مستقل و چه به عنوان عضوی از یک سازمان با رعایت ویژگی‌های یاد شده در اخلاق حرفه‌ای می‌توانید در شرایط مختلف بهترین عملکرد را داشته باشید.

هرچند با یک احتمال کم، ممکن است به تناسب تعریف یک شغل خاص، صفات اخلاقی ویژه‌ای از واجبات و نیازمندی‌های آن کار محسوب شوند که در زیر مجموعه‌های اخلاق حرفه‌ای به آن اشاره نشده باشد؛ اما در یک نگاه کلی اخلاق حرفه‌ ای موارد مشخصی را در بر می‌گیرد که شما در هر سمت، شغل و صنعتی هم وارد شوید، باید این ویژگی‌ها را داشته باشید تا کنار یک فرد متخصص، به عنوان یک شخصیت حرفه‌ای در کار هم شناخته شوید.

سازمان‌ها و مجامع حرفه‌ای به ویژه در جوامع غرب تعریف شفافی از اخلاق حرفه‌ای ارائه کرده‌ و گفته‌اند هر فردی برای آن که بتواند به طور سازنده در محیط کار حضور داشته و در رشد خود، همکاران و سازمان نقش مثبتی داشته باشد، باید امانت‌دار، مسئولیت‌پذیر، منظم، خلاق، قابل‌اعتماد، متعهد، باانگیزه، حرفه‌ای، وقت‌شناس، اهل تعامل و کارتیمی باشد.

بی‌شک شما در هر جایگاه شغلی هم باشید، به این ویژگی‌ها برای نشان دادن هرچه بهتر شخصیت کاری خود نیاز خواهید داشت. 

چرا به اخلاق حرفه ای نیاز خواهید داشت؟

باید بدانید اخلاق قوی کار در بازار کار امروز یک الزام است. این روزها داشتن یک اخلاق کاری مناسب برای موفقیت شغلی بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است؛ چراکه در حال حاضر بازار کار آنقدر رقابتی است که اگر اخلاق کاری خوبی نداشته باشید، کارفرمایان به سادگی دنبال شخصی خواهند رفت که مهارت‌های نرم و اخلاق کاری بهتری داشته باشد.

فراموش نکنید در دنیای واقعی کم پیش می‌آید که به شما فرصتی دومی پیدا داده شود، پس یک اشتباه ممکن است برای شما هزینه گزافی داشته باشد.

اغلب تیم‌های منابع انسانی، کارفرمایان و حتی افرادی که به صورت سنتی کار می‌کنند، می‌توانند پس از مدتی تشخیص دهند چه کسی از نظر اخلاقی توانمند است و چه کسی از اخلاق حرفه‌ای برخوردار نیست؟

پس رعایت اصول اخلاقی کار مهم‌ترین قسمت موفقیت در حرفه شماست. اخلاق کاری مجموعه‌ای از ارزش‌هاست که بر اساس مفاهیم نظم، انضباط و سخت‌کوشی بنا شده است. داشتن اخلاق کاری به شما این امکان را می‌دهد که خود را برای انجام کارهای حساس، سخت، چالشی و… آماده کنید. از طرفی شکل‌گیری عادت‌های خوب مانند تمرکز ، داشتن انگیزه، تعهد و… در شما می‌تواند کارفرمایان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

در نظر داشته باشید که اخلاق حرفه ای شما بر تخصص و تجربه کاری مقدم است. اگر به ویژگی‌ها و صفات اخلاقی مثبت شهرت داشته باشید، همه می‌خواهند شما را کنار خود و در تیم‌شان داشته باشند. همین موضوع می‌تواند به فرصت‌های بیشتر و پیشرفت شغلی منجر شود.

بنابراین برای تقویت اخلاق کاری خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

در ادامه چند کار کلیدی را نام برده‌ایم که می‌توانید با رعایت آن‌ها چه برای ورود به بازار کار و چه برای بهبود شخصیت کاری حال حاضر خود قدم‌های مثبتی بردارید.

1.3/5 - (30 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا