کار گروهیمهارت های نرم

بخش اول مهارت کار گروهی: آشنایی کامل با مهارت کار‌گروهی و روش های بهبود آن در خود

هیچ فردی زمان و عمر کافی ندارد که بخواهد همه مهارت‌های موردنیاز برای کسب‌وکار و توسعه شرایط کاری خود را بیاموزد. بنابراین طبیعی است که هر فردی سراغ یک مهارت خاص برود و در نهایت چند فرد کنار هم با مهارت‌های مختلف برای رسیدن به یک هدف تلاش کنند. همین موضوع باعث شده افراد به تشکیل تیم و فعالیت به صورت گروهی نیاز داشته باشند. در فعالیت گروهی افراد می‌توانند همدیگر را کامل کنند، نقاط قوت هم را تقویت کنند و نقاط ضعف سایر اعضای تیم را بپوشانند.

گرچه در نگاه اول، فعالیت در یک تیم فرایندی سخت یا پیچیده‌ای نیست، اما لازم است بدانید هر کار گروهی نیازمند مهارت‌هایی است که بدون آن‌ها تیم تعریف نمی‌شود. این مهارت‌ها برای به حداکثر رساندن نتیجه فعالیت تیمی هستند. با این مهارت‌ها یاد می‌گیرید چطور کنار دیگران و در شرایط مختلف کاری فعالیت کنید و با دیگران سازگاری داشته باشید.

در این مقاله به معرفی فعالیت گروهی به عنوان یک مهارت نرم پرداخته‌ایم، اهمیت کار گروهی را در زندگی شخصی و کاری بررسی کرده و به ارائه راهکار‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند این مهارت را در شما رشد دهند.

اگر شما هم در حال حاضر در یک تیم مشغول به فعالیت هستید و یا به کار گروهی علاقه‌مند دارید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتهای آن همراه کار پله بمانید.

وقتی صحبت از کار‌گروهی می‌شود، منظور دقیقا چیست؟

فرقی ندارد جوانی به دنبال کار هستید یا مدیری عالی رتبه. در هر صورت باید بتوانید به خوبی در یک گروه به فعالیت بپردازید.

اگر هم قصد دارید به عنوان یک کارمند در بخشی استخدام شوید، لازم است مسئولان منابع انسانی را مجاب کنید که توانایی‌های لازم برای کار‌گروهی را دارید یا حداقل به این موضوع علاقه‌مند و در حال بهبود مهارت‌های کار گروهی در خودتان هستید. حتی اگر در سمت یک مدیر قرار داشته باشید باید بتوانید علاوه‌بر اینکه مدیریت خوبی بر تیم خود دارید، به عنوان یک عضو تیم با دیگران تعاملی مثبت و سازنده داشته باشید.

بنابراین، مهارت کارگروهی برای هر فردی و در هر پست و سمتی لازم و ضروری است.

طبیعتا شرکت در هر فعالیت گروهی ممکن است در ابتدا چالش‌هایی را با خود داشته باشد. این چالش‌ها به دلیل تفاوت خصوصیات و ویژگی‌های افراد تیم بوده و امری کاملا طبیعی است. اما شما به عنوان فردی که مهارت کار‌گروهی دارد، باید بتوانید این تعارضات را کنترل و برطرف کنید و خود را به خوبی با شرایط مختلف تطبیق دهید.

حال اگر می‌خواهید تعریف کاملی از مهارت کار‌گروهی بدانید، می‌توان آن را اینگونه معرفی کرد:

«مهارت کار‌گروهی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌ها گفته می‌شود که به شما کمک می‌کند در شرایط کاری گوناگون به خوبی با دیگران در تعامل باشید و برای رسیدن تیم به هدف نهایی خود، به سایر اعضا کمک کنید.»

به منظور تقویت مهارت کار‌گروهی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • با دیگران صادقانه برخورد کرده و نظراتتان را شفاف بیان کنید.
  • برای خود اهداف فردی تعیین کنید که در راستای اهداف تیم باشد.
  • تمرین کنید، تمرین کنید و تمرین کنید.
  • از سایر افرادی که می‌توانند به خوبی به کارگروهی بپردازند، تقلید کنید.

چرا به مهارت کار‌گروهی نیاز دارید؟

انسان‌‌ها به عنوان یک موجود اجتماعی، به مهارت‌هایی برای برقراری ارتباط موثر با دیگران و حضور در یک گروه نیاز دارند. بنابراین فرقی ندارد برای برگزاری جشن تولد یکی دوستانتان گروه تشکیل داده‌اید یا برای هدفی سازمانی و مهم! آن چیزی که اهمیت دارد، این است که در همه فعالیت‌های تیمی، باید بتوانید به خوبی با دیگران تعامل برقرار کرده و برای رسیدن به هدف نهایی تیم تلاش کنید.

در یک تیم خوب، شما می‌توانید به کمک دیگران مهارت‌های خود را تقویت کرده یا مهارت‌های جدیدی بیاموزید که به پیشرفت فردی و شغلی شما کمک به‌سزایی خواهد کرد. مهارت کار گروهی همچنین به شما اجازه می‌دهد با همراهی دیگران کار‌هایی بزرگ و اثربخش انجام دهید. در نتیجه به عنوان فردی با یک رزومه کاری عالی، شانس خود را برای به دست آوردن شغلی بهتر بیشتر کنید.

درباره اهمیت کارگروهی در زندگی فردی نیز باید گفت اگر شما بتوانید به خوبی مهارت کارگروهی را در خود تقویت کنید، اعضای خانواده و دوستانتان از برقراری ارتباط با شما بیشتر لذت خواهند برد و می‌توانید روابط شخصی و عاطفی بهتری داشته باشید.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا