خودشناسیهوش

بخش دوم از هوش جنبشی- بدنی: افراد دارای هوش جنبشی بدنی بالا اغلب در چه زمینه‌ها و مشاغلی موفق هستند؟

افرادی که هوش جنبشی بدنی بالایی دارند، به صورت کلی علاوه‌بر قدرت بدنی بالا، افراد چابک و چیره‌دستی هستند. این افراد در بازی‌های گروهی و انفرادی بسیار عالی عمل می‌کنند. در کارهایی که به هماهنگی بین ذهن و بدن نیاز است، مانند آشپزی توانایی بالایی از خود نشان می‌دهند.

شما هم اطراف خود دوستانی دارید که با عشق و علاقه در تلاش و تکاپوی انجام کارها باشند؟ سرعت حرکت بالا در این افراد شما را شگفت‌زده کرده و به آن‌ها غبطه بخورید؟ شاید با خود فکر کنید آنها افرادی استثنایی باشند. اما این تصور شما اشتباه است. همه افرادی که در انجام امور روزانه خود موفق هستند، الزاما افراد نابغه نیستند، بلکه با شناسایی مدل هوشی خود توانسته‌اند بیشترین بهره را از آن ببرند.

به همین دلیل برای هر کدام از این هوش‌های 9‌گانه گاردنر، شغل‌هایی پیشنهاد می‌شود. این را نیز باید خاطر نشان کرد ممکن است شما مشاغل بیشتری را سراغ داشته باشید که با هوش جنبشی بدنی، بالاترین تناسب را داشته باشد و مواردی که در اینجا معرفی می‌کنیم صرفا پیشنهاد است. افرادی که سطح بالایی از این نوع هوش دارند، مجذوب مشاغل مانند مشاغل زیر می‌شوند.

  • بازیگری
  • صنایع دستی
  • کارگردانی
  • تکنیسین
  • مکانیک
  • باغبانی
  • بازیگر سیرک
  • معماری
  • آتش‌نشانی
  • رانندگی خودروی مسابقه
  • کشاورزی
  • فیزیوتراپی
  • و…

همچنین افرادی که هوش جنبشی بدنی بالایی دارند، در کارهای هنری مانند نوازندگی و کارهای ورزشی مانند فوتبال، والیبال، بدمینتون و سایر کارهایی که هماهنگی اعضای بدن را می‌طلبد، سرآمد می‌شوند. این افراد به حرکات فیزیکی علاقه‌مند هستند، از پس بازی‌های گروهی خیلی خوب برمی‌آیند و با مهارت اشیا را جابه‌جا می‌کنند.

چطور می‌توانید هوش جنبشی بدنی را در خود تقویت کنید؟

1. فعالیت بدنی روزانه؛ در ابتدا باید گفت اگر شما به پرورش این هوش در خود علاقه‌مند هستید یا شغلی دارید به نوعی نیازمند هوش جنبشی بدنی بالاست، باید فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. فعالیت بدنی روزانه، علاوه‌براینکه به سلامتی جسمی شما کمک می‌کند، باعث افزایش هماهنگی ذهنی و بدنی شما می‌شود.

2. لمس کردن اشیا؛ همانطور که در بالا اشاره کردیم موثرترین شیوه تقویت هوش جنبشی بدنی از طریق انجام فعالیت‌های فیزیکی است. به همین خاطر این راهکار به دلیل فعالیت زیادی که دارد، می‌تواند بسیار مفید باشد. به این صورت که با چشمان بسته شروع به لمس اشیای اطرافتان کنید. حالا سعی کنید نام هر کدام از اجسام را بگویید.

3. بازی پرتاب توپ؛ هنگامی که در حال استراحت هستید، می‌توانید این بازی ساده را انجام دهید. این کار نه تنها باعث می‌شود بدن شما تحرک داشته باشد، بلکه کمک می‌کند هماهنگی ذهنی شما و سرعت واکنش‌تان را‌ نسبت به محرک‌های پیرامون افزایش دهید.

4. آموختن ورزش‌های بدنی؛ هر نوعی از هنر که به گونه‌ای با فعالیت‌های بدنی ارتباط دارد نظیر ژیمناستیک، بازیگری، حرکات موزون و پانتومیم شامل حداکثر استفاده از بدن برای نمایش یک موضوع است. این ورزش‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید بین اعضای بدنتان و سیگنال‌های مغزتان هماهنگی ایجاد کنید. این امر علاوه‌بر افزایش قدرت و استقامت بدنی، باعث افزایش تمرکز شما می‌شود.

5. طبیعت گردی؛ پياده‌روی، کوه‌پيمایی، گردش در طبيعت و گفت‌وگو حين انجام اين فعاليت‌ها، هم برای سلامتی جسمی شما مفید است هم باعث تقویت هوش جنبشی بدنی شما می‌شود. اگر دنبال ثمربخشی این روش هستید، باید آن را ادامه داده و روزهایی را در ماه به طبیعت‌گردی اختصاص دهید. مزیت این کار این است که علاوه‌بر تقویت هوش جنبشی بدنی، به آرامش روحی و روانی خود کمک کرده‌اید.

کنار این طبیعت‌گردی می‌توانید به تقویت مهارت‌های تن‌آرامی نظیر یوگا و مدیتیشن نیز بپردازید.

6. انجام کارهای هنری و صنایع دستی؛ کارهای هنری و صنایع دستی علاوه‌بر تقویت هوش جنبشی بدنی باعث تقویت خلاقیت می‌شود. هر چه ذهن شما برای این کار بازتر شود، تمرکزتان بیشتر خواهد بود. از آنجایی که هوش جنبشی بدنی با حس لامسه بیشتر تقویت می‌شود، سعی کنید به کارهایی نظیر کوزه‌گری و مجسمه‌سازی بپردازید. مهارت‌های دست‌ورزی نظیر کار با شن و خمیر نیز به تقویت این هوش کمک شایانی می‌کند.

7. نواختن یک ساز؛ نواختن ساز علاوه‌بر جذابیت و آرامشی که برای شما دارد، باعث تقویت دست‌ها و ذهن و هماهنگی بین این دو می‌شود. هرچه بیشتر تلاش کنید عضلات دست خود را تقویت کنید، به همان اندازه به تقویت هوش جنبشی بدنی خود کمک کرده‌اید.

سازهایی مانند گیتار، پیانو، سنتور، تار و سه تار همگی به شما کمک می‌کنند بتوانید این هماهنگی را بین عضلات بدن و ذهن ایجاد کنید.

همه شما در هر جایگاهی که باشید ممکن است به دنبال ارتقا کیفیت زندگی خود باشید و برای این ارتقا، به تقویت جنبه‌های مختلف هوش خود نیاز داشته باشید. بنابراین مهم است که به شناسایی این استعدادهای الهی بپردازید و در جهت تقویت آن تلاش کنید. بی‌شک تقویت هوش جنبشی بدنی علاوه‌بر اینکه به شما کمک می‌کند بدن بسیار سلامت و آماده‌ای داشته باشید، باعث می‌شود بتوانید بین اعضای مختلف بدن و مغزتان ارتباط برقرار کرده و به افزایش تمرکز خود نیز کمک کنید. چرا که از قدیم گفته شده است: عقل سالم در بدن سالم است.

پله آخر

هر کدام از شما ممکن است درجاتی از هوش جنبشی بدنی را در خود پیدا کرده باشید. این مهم نیست که شما بالاترین میزان از این هوش را داشته باشید، بلکه هماهنگی این هوش با کاری که انجام می‌دهید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر شما نیز در این زمینه تجربه خاصی دارید، آن را با مخاطبان ما در ردپا اشتراک بگذارید.

3/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا