خلاقیتمهارت های نرم

بخش اول خلاقیت: آشنایی با مهارت خلاقیت و روش های دستیابی به آن

شاید شما هم مثل خیلی از افراد تصمیم گرفته باشید تغییر مثبتی در این دنیا ایجاد کنید یا بخواهید کارها را به شیوه‌ای جدید و جذاب‌تر انجام دهید؛ اما زمانی که به اجرای یک ایده نو و پیاده‌سازی روشی خلاقانه فکر می‌کنید، پیش خود بگویید پس چرا هیچ ایده جدید و خلاقانه‌ای به ذهنم نمی‌رسد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی خلاقیت به عنوان مهارتی ضروری برای موفقیت به ویژه در آینده بپردازیم و با هم روش‌هایی را بررسی کنیم که از شما فردی خلاق‌تر می‌سازد.

شاید شما هم مثل ایلان ماسک به ایده‌پرداز جسوری تبدیل شوید که دنیا را با خلاقیت‌های بی‌حد و مرزش تغییر می‌دهد. پس تا انتهای این مقاله با کار پله همراه بمانید.

وقتی صحبت از خلاقیت می شود منظورمان دقیقا چیست؟

خلاقیت به زبان ساده به هر طرز تفکری گفته می‌شود که باعث پیاده‌سازی ایده‌ها، افکار و رویاها به شکلی نوین و جذاب می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که صحبت از خلاقیت می‌شود منظور این است که بتوانید ارتباط‌ پنهانی که میان پدیده‌های مختلف وجود دارد، کشف کنید. این الگوها و ارتباط‌های پنهان می‌توانند به شما در اجرای ایده‌هایتان به شکلی جدیدتر و موثر‌تر کمک کنند. بنابراین با داشتن خلاقیت می‌توانید افکار و ایده‌های نو را به واقعیت تبدیل و ارزش افزوده‌ای به کارهای خود اضافه کنید.

درباره اینکه خلاقیت یک ویژگی ذاتی یا اکتسابی است، باید گفت هر دو عامل روی میزان خلاقیت افراد تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال بعضی افراد بهره هوشی بالایی دارند و ما آن‌ها را ذاتا افراد خلاقی می‌دانیم؛ ولی ژنتیک تنها عامل تعیین‌کننده میزان خلاقیت نیست.

خلاقیت به عنوان یک مهارت قابل یادگیری است و حتی افرادی که ذاتا خلاق نیستند، می‌توانند با تمرین، خلاقیت خود را افزایش دهند.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که در شرایط نامناسب آموزشی که در اکثر نظام‌های آموزشی وجود دارد، میزان خلاقیت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه در نظام‌های آموزشی کودکان مجبور به پیروی از روش‌های ثابتی هستند که باعث کاهش محسوس میزان خلاقیت آن‌ها می‌شود.

آزمون George Land’s Creativity Test ثابت کرده کودکان در ابتدا خلاقیت بسیار بالایی دارند و پس از چندین سال، درصد خلاقیت در آن‌ها به طرز محسوسی کم می‌شود.

با وجود این جای نگران نیست. حتی اگر فکر می‌کنید شما جزو آن دسته افرادی هستید که به شدت خلاقیت خود را از دست داده‌اند، بد نیست بدانید مهارت‌های خلاقیت قابل یادگیری مجدد هستند؛ این یعنی شما می‌توانید یک بار دیگر یاد بگیرید چطور خلاق باشید.

چرا برای پیشرفت به خلاقیت احتیاج دارید؟

خلاقیت یعنی بتوانید با خلق ایده‌های نو زمینه‌ساز موفقیت در دنیای رو به رشد امروزه باشید. مجله معتبر Forbs نیز خلاقیت را به عنوان عنصر ضروری برای موفقیت در آینده معرفی می‌کند.

خلاقیت در زمینه اقتصادی نیز اهمیت بالایی دارد و به عنوان عامل جلو برنده اقتصاد هر کشور معرفی می‌شود. شرکت‌های خلاق با طرح ایده‌های خلاقانه به رقابت با هم می‌پردازند و همین عامل باعث رشد سریع‌تر آن‌ها خواهد شد. ضمنا این شرکت‌ها با معرفی محصولات شکل گرفته بر پایه خلاقیت زمینه‌ساز به وجود آمدن شغل‌های جدید نیز می‌شوند.

در بعد رشد فردی نیز خلاقیت به عنوان عامل متمایزکننده افراد از یکدیگر در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند تا حد زیادی تضمین‌کننده موفقیت‌های شغلی و شخصی افراد باشد.

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا