مهارت های بین فردیمهارت های نرم

آشنایی با مهارت‌ های بین ‌فردی و روش های دستیابی به آن

انسان ها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند و این به معناست که روزانه با افراد زیادی، چه در محیط‌های خانوادگی و دوستانه و چه در محیط‌های کاری، روبه‌رو می‌شوند. از این رو داشتن مهارت برقراری ارتباط درست با دیگران به عنوان یکی از لازمه‌های زندگی اجتماعی شناخته می‌شود. شما به عنوان یک انسان با دانستن مهارت های بین فردی که مجموعه‌ای از توانایی‌های مختلف شامل گوش دادن، صحبت کردن، مذاکره کردن و… است، قادر خواهید بود به صورت موثر‌تری با دیگران ارتباط برقرار کنید و نتیجه این ارتباطات را به آن سمت‌وسویی که به نفع هر دو طرف باشد، بکشانید.

در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی مهارت‌ های بین فردی، انواع آن و روش‌های دستیابی به هر یک از این مهارت‌ها بپردازیم. اگر شما هم می‌خواهید از این به بعد به نحو اثرگذارتری با دیگران تعامل داشته باشید، تا انتهای این مقاله با کار پله همراه بمانید.

وقتی صحبت از مهارت‌ های بین فردی می‌شود، منظورمان دقیقا چیست؟

اغلب،  مهارت‌ های بین ‌فردی  را با عنوان‌هایی نظیر مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های نرم یا مهارت‌های زندگی معرفی می‌کنند؛ اما مهارت‌های بین فردی تعریف گسترده‌تر و جامع‌تری نسبت به این عبارات دارد.

ما در کار پله  مهارت‌ های بین ‌فردی  را به این شکل تعریف می‌کنیم :

«مهارت های بین فردی به همه مهارت‌های کلامی و غیرکلامی گفته می‌شود که روزانه برای برقراری ارتباط و تعامل با دیگران به آن‌ها نیاز دارید و از آن‌ها استفاده می‌کنید.»

برقراری ارتباط بر اساس مهارت‌ های بین فردی باعث می‌شود احساسات و اطلاعات خود را به شیوه‌ای درست با دیگران در میان بگذارید و در نتیجه روابطی صمیمانه‌تر با دیگران داشته باشید.  همپنین هنگامی که روابط شما بر پایه مهارت‌ های بین فردی باشد، اثرگذاری این ارتباط بیشتر خواهد بود و شانس بیشتری برای مورد پذیرش قرار گرفتن توسط دیگران خواهید داشت.

چرا به  مهارت‌ های بین ‌فردی  نیاز دارید؟

شما روزانه خواه‌ناخواه با افراد زیادی در ارتباط هستید. اگر این تعاملات و ارتباطات به شکلی باشند که نتیجه دلخواهتان را ایجاد کنند، بسیار دلپذیر‌تر خواهند بود. در ‌نتیجه همه ما به مهارت های بین فردی احتیاج داریم.

 مهارت‌ های بین ‌فردی، مانند روغن برای چرخ دنده‌های ارتباطات هستند و  باعث می‌شوند ارتباطات شما با دیگران بهتر و پایدارتر باشد. این مهارت‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند با دیگران ارتباط موثر‌تری برقرار کنید که خود زمینه‌ساز موفقیت‌های شغلی و شخصی بیشتری خواهد بود.

به عنوان مثال اگرچه یک مهندس نرم‌افزار ممکن است بیشتر وقت خود را روی کدنویسی تمرکز کرده و فعالیت مستقلی داشته باشد، اما ممکن است لازم شود با دیگر برنامه‌نویسان نیز همکاری کند تا با استفاده از مهارت‌های آن‌ها محصول باکیفیت‌تری عرضه کند. در نتیجه حتی مشاغلی که در ظاهر نیاز به ارتباط گسترده با سایرین ندارند نیز تا حدی نیازمند مهارت های بین فردی هستند.

مهارت‌ های بین فردی همچنین مزایای زیر را برای شما به همراه خواهند داشت:

  • اعتماد و احترام به دست خواهید آورد

شاید افراد به دلیل تخصص یا نسبت‌های خانوادگی و دوستانه به شما اعتماد کنند، اما اعتماد لزوما برای جلب احترام کافی نیست. زمانی که شما مهارت‌ های بین فردی خود را تقویت کرده‌اید و می‌توانید در موقعیت‌های مختلف، رفتار متناسب با آن موقعیت را داشته باشید، افراد علاوه‌بر اعتماد، به شما احترام هم می‌گذارند.

  • به همکار و رهبر بهتری تبدیل می‌شوید

نداشتن مهارت‌ های بین فردی در محیط کاری باعث بروز رفتارهایی می‌شود که بر روحیه یا کارایی همه تیم اثر منفی می‌گذارد. بنابراین از طریق بهبود مهارت‌هایی مانند همکاری، رهبری، سازگاری و ارتباطات سازنده قادر خواهید بود تغییراتی را برای بهبود محیط کار و روابط کاری خود ایجاد کنید.

  • روابط پایدار و موثرتری خواهید داشت

زمانی که مهارت‌های خود اعم از ارتباطات، همدلی، گوش دادن موثر، رفع تعارضات و… را در خود تقویت کنید، می‌توانید روابط طولانی‌تر و موثر‌تری داشته باشید. در نتیجه افراد ارزش زیادی برای ارتباط با شما قائل می‌شوند.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا