خودشناسیروانشناسی شخصیت

بخش دوم روانشناسی تحلیلی یونگ

رشد شخصیت از دیدگاه یونگ

نظریه رشد شخصیت از دیدگاه یونگ نسبت به این نظریه از دیدگاه فروید بازه زمانی طولانی‌تری را در انسان دربرمی‌گیرد. این بازه زمانی شامل کودکی تا بلوغ و نوجوانی است و تا میانسالی ادامه دارد. به این معنی که شخصیت انسان از دیدگاه یونگ تا میانسالی رشد می‌کند.

کودکی تا نوجوانی

«خود» از اوایل کودکی شروع به رشد می‌کند و زمانی به طور چشمگیری شکل می‌گیرد که کودک بتواند خود را از دیگران متمایز کرده و بگوید «من». خود تا زمان نوجوانی، توانایی سازگاری با محیط و حل مشکلات را کسب کرده و تحت تاثیر تربیت خانواده و منش والدین به تدریج کامل می‌شود.

میانسالی

تغییرات عمده «خود» در سن سی‌وپنج تا چهل سالگی رخ می‌دهد. این همان بازه زمانی است که خود یونگ در آن دچار مشکلات روان رنجوری شد. یونگ متوجه شد با توجه به رایج بودن این مشکل در این بازه سنی، روان رنجوری در رشد شخصیت و طول درمان بیشتر مراجعان او، نقش مهمی ایفا می‌کند. دوران بحرانی که فرد در جامعه جا افتاده، اما همزمان احساس پوچی می‌کند. انرژی روانی زیادی که فرد صرف فعالیت‌های آماده‌سازی در نیمه اول زندگی کرده و آن چالش‌ها برآورده شده، اما این انرژی دیگر مسیری برای صرف ندارد و از این رو باید فعالیت‌های جدیدی برای استفاده بیابد. این فعالیت‌ها به دنیای درونی فرد برمی‌گردد. تمرکز از دنیای عینی و واقعیات یعنی تحصیلات، شغل، خانواده و… در نیمه اول زندگی به شناخت دنیای درونی در نیمه دوم زندگی جابه‌جا می‌شود. به طور طبیعی انرژی روانی صرف پرورش خود و رسیدن به سلامت روانی شده و «تفرد» حاصل می‌شود. یعنی تحقق بخشیدن به خود، استعدادها و پرورش خویشتن خویش.

بعد از اینکه تفرد به دست آمد، «تعالی» پیش می‌آید. همان گرایش فطری به سمت وحدت، یکپارچگی، یکی شدن جنبه‌های متضاد درون روان و رسیدن به یک خود واحد.

بر اساس نظریه یونگ این دوران در زندگی فرد نقش مهمی دارد و منجر به رشد چشمگیر شخصیت انسان می‌شود.

ارزیابی در نظریه یونگ

یونگ سه روش اصولی برای ارزیابی روان رنجور و روان سالم در افراد داشت که بعدها آزمون مایرز بیرز نیز به آن اضافه شد. این روش ها به این شکل هستند.

تداعی واژگان

بیایید یک بازی ساده انجام دهیم. با خواندن واژگانی که در زیر آمده، اولین کلمه‌ای که فورا به ذهنتان می‌آید، چیست؟

آبی

درخت

نان

لامپ

ثروتمند

گناه کردن

سوزن

شنا و…

این یک آزمون صد کلمه‌ای است که یونگ معتقد بود می‌تواند هیجانات نهفته شما را فراخوانی کند.

پاسخ به این واژگان محرک به دو دسته تقسیم شده است. پاسخ‌های بهنجار و سالم و پاسخ‌های نابهنجار و روان رنجور. مثلا در پاسخ به واژه محرک آبی اگر بلافاصله پاسخی تحت عنوان زیبا یا قشنگ بدهید، پاسخ‌تان بهنجار است، اما اگر بگویید این کلمه یک رنگ است، پاسخ روان رنجورانه داده‌اید. البته لازم به ذکر است عوامل متعددی برای بررسی پاسخ‌ها در نظر گرفته می‌شود، مثل پاسخ‌های فیزیولوژیکی، تاخیر در پاسخ دادن، دادن پاسخ یکسان به واژه‌های مختلف و… .

اگر مایل به انجام این آزمون هستید همراه ما باشید.

تحلیل نشانه

در یک حالت عادی و راحت بنشینید و درباره هرچه ذهن شما را درگیر کرده، صحبت کنید. این نشانه‌ها و تحلیل‌های آزادی که از مسائل دارید، می‌تواند تحت عنوان آزمون تحلیل نشانه، نشان‌دهنده سلامت شخصیت شما باشد. در این ارزیابی نشانه‌ها و تداعی آزادهای فرد موردبررسی قرار می‌گیرد و و روان درمانگر می‌تواند از آن‌ها به عنوان تخلیه هیجانی استفاده کند. کافی است فرد این نشانه‌ها را ابراز کند و روان کاو بتواند آن‌ها را تعبیر کند تا تسکین پیدا کرده و ناپدید شوند.

تحلیل رویا

اما تحلیل رویا، این شاهراه به ناهشیار یکی دیگر از راه‌های سنجش سلامت روان افراد در دیدگاه یونگ است. رویاها از دیدگاه یونگ منبعی برای بررسی ناهوشیار هستند. یونگ رویاها را به روش تداعی آزاد بررسی می‌کرد و به عملکرد رویاهای زنجیره‌وار اهمیت می‌داد. از نظر او تحلیل رویا تاثیر بسزایی در حل مسائل ناهوشیار می‌گذاشت.

آزمون MBTI

پایه و اساس آزمون مایرز بیرز معروف که 16 تیپ شخصیتی دارد، از نظریه یونگ گرفته شده است. کاتارین بریگز شیفته دختر نوجوان و نابغه خود بود و رابطه عمیقی با او داشت. هنگامی که دخترش به کالج رفت با فردی آشنا شد کوه قصد ازدواج با او را داشت. فردی که از نظر شخصیتی با این دختر کاملا متفاوت بود. کاتارین به قدری از تفاوت‌های شخصیتی دختر و داماد آینده‌اش شگفت زده شد که تصمیم به مطالعه کتاب تیپ روانشناختی یونگ گرفت و روشی را برای بررسی و طبقه‌بندی افراد بر اساس نظریه یونگ مطرح کرد.

این آزمون امروزه یکی از رایج‌ترین و اصولی‌ترین روش‌های سنجش تیپ شخصیتی افراد است و آشکارترین پیامد عملی مطالعات یونگ در زمینه شخصیت انسان محسوب می‌شود. همان آزمون مایرز بیرز معروف که مهم‌ترین نتیجه نظریه یونگ است و امروزه کاربردهای فراوانی دارد. شما با انجام این آزمون می‌توانید تیپ شخصیتی خود را بشناسید و راهکارهایی مناسب برای پیشرفت خود پیدا کنید.

پله آخر

بعد از مطالعه نظریه یونگ می‌توانید با قسمت‌های مختلف شخصیت خود آشنا شده و بدانید هریک چه تاثیری بر روند رشد شخصیت شما دارد. این نظریه به شما کمک می‌کند متوجه شوید تیپ شخصیتی‌تان چطور شکل گرفته و چگونه می‌توانید با انجام آزمون مایرز بیرز آن را به درستی پیدا کنید یا با آزمون تحلیل واژگان از سلامت روان خود مطلع شوید.

اگر مایل بودید می‌توانید نتیجه آزمون‌ها یا هر نظر دیگری درباره این مطلب ذت با ما در ردپا در میان بگذارید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا