شناخت شغلینقشه راه

آشنایی با رغبت‌سنج استرانگ

در قسمت رغبت آزمون شده گفته شد یکی از راه‌های کشف رغبت شغلی که از لحاظ علمی در تصمیم‌گیری شغل دلخواه موثر است، رغبت‌های آزمون شده هستند. از مهم‌ترین و کاراترین آزمون‌های رغبت‌سنج شغلی می‌توان به آزمون رغبت‌سنج استرانگ اشاره کرد.

به نظر استرانگ (1960) رغبت‌ زمانی به وجود می‌آید که شما از وجود یک شیء اطراف خود آگاه می‌شوید یا چیزی را مشاهده می‌کنید. در این لحظه اگر آماده پذیرش آن چیز باشید، به آن پاسخ مثبت می‌دهید. این موضوع به سادگی دوست داشتن یا رغبت شما را نشان می‌دهد. در مقابل اگر بخواهید هرچه زودتر از آن شی دور شوید، یعنی به آن راغب نیستید.

بنابراین با توجه به اینکه رغبت بین دوست‌داشتنی‌ها و دوست‌نداشتنی‌ها تمایز ایجاد می‌کند، به نظر استرانگ مهم‌ترین عامل انتخاب شغل دلخواه به شمار می‌آید. به بیان دیگر رغبت نشان‌دهنده توجه فرد به دنیای مشاغل، ارزش‌ها، نیازها و انگیزش‌هاست.

انواع فهرست‌های رغبت از طریق تجزیه و تحلیل پاسخ‌های افراد به مشاغل گوناگون تهیه شده است. فهرست رغبت شغلی استرانگ که برای اولین بار در سال 1927 میلادی تهیه شد، 400 سوال داشت. محتوای سوالات این آزمون به مشاغل تخصصی، دروس دانشگاهی، فعالیت تفریحی و خودارزیابی شخص پرداخته است. در این فهرست ترجیح‌های فردی که آزمون را پاسخ می‌دهد، با افراد موفق در مشاغل معین مقایسه شده است. البته در نظر داشته باشید معیار موفقیت شغلی از دیدگاه استرانگ درآمد سالانه معین و احساس رضایت شغلی است.

این پرسشنامه در ایران هم انطباق و هنجاریابی شده است. آزمون استرانگ می‌تواند به شما در فهم رغبت‌های شغلی کمک کند و مشاغلی را که احتمالا در آن‌ها احساس راحتی دارد، به شما نشان دهد. در نمونه این آزمون مشاغل، فعالیت‌ها، زمینه‌های موضوعی و… فهرست‌بندی شده است. شما باید میزان علاقه‌مندی یا عدم‌علاقه خود را در قبال آن مشخص کنید. پیش از انجام این آزمون، یادتان باشد استرانگ آزمون سنجش توانایی‌های شما نیست و فقط از دیدگاه علاقه و رغبت باید به سوالات آن پاسخ دهید.

نکته بسیار مهمی که به شما کمک می‌کند نتیجه صادقانه‌تری از آزمون استرانگ بگیرید، این است که نباید وقت زیادی را به فکر برای پاسخ به سوالات اختصاص دهید. حین پاسخگویی باید اولین چیزی را که به ذهن‌تان می‌رسد، انتخاب کنید و در عین حال هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارید.

جزییات آزمون استرانگ

این آزمون از شش قسمت تشکیل شده که باید به سوالات در بازه‌: «بسیار علاقه‌مندم، علاقه‌مندم، بی‌تفاوت، علاقه‌مند نیستم و اصلا علاقه‌مند نیستم» پاسخ دهید.

قسمت اول؛ مشاغل

در این قسمت مشاغل متعددی ارائه شده که باید احساس خود را در برابر انجام هریک از آن‌ها مشخص کنید. حین پاسخگویی به سوالات این بخش به این فکر نکنید که آیا در این شغل موفق خواهید بود یا میزان درآمد آن چقدر است؟ تنها به این فکر کنید که چقدر دوست دارید در آن شغل مشغول به کار شوید.

قسمت دوم؛ زمینه‌های موضوعی

همان‌طور که در قسمت مشاغل گفته شد، در این قسمت هم باید مشخص کنید که به زمینه‌های موضوعی ذکر شده در آزمون چقدر علاقه‌مند هستید؟ طبیعتا ممکن است به بعضی زمینه‌ها بیشتر علاقه‌مند باشید، صرف نظر از اینکه آن‌ها را مطالعه کرده باشید یا خیر. بنابراین بدون در نظر گرفتن این موضوع، تنها علاقه‌مندی‌هایتان را مشخص کنید.

قسمت سوم؛ فعالیت‌ها

در این قسمت میزان علاقه‌مندی به فعالیت‌های مختلف سنجیده می‌شود. بهتر است اولین پاسخی را که به ذهنتان می‌رسد، مدنظر قرار دهید.

قسمت چهارم؛ فعالیت‌های تفریحی

با پاسخ به گزینه‌های این قسمت نشان می‌دهید به کدام یک از شیوه‌های گذراندن اوقات فراغت بیشتر علاقه‌مند هستید؟

قسمت پنجم؛ افراد

طبیعتا شما روزانه و به ویژه حین انجام شغل‌تان با افراد گوناگونی سر و کار خواهید داشت. از داشتن تماس‌های روزمره با کدام یک از افراد بیشتر لذت می‌برید؟

قسمت ششم؛ ویژگی‌های شما

در این بخش از آزمون استرانگ هم ویژگی‌های کلی شخصیت و تمایلات شما در زمینه اشتغال بررسی خواهد شد.

با انجام این آزمون می‌توانید به رغبت اصلی خود در زمینه اشتغال پی ببرید. شغلی که با ویژگی‌های فردی، سرگرمی‌ها، علاقه‌مندی‌ها و… شما هم‌خوانی کافی داشته باشد.

پله آخر

با توجه به اهمیت رغبت و علاقه در زمینه اشتغال، بهتر است پیش از انجام هر فعالیتی به علایق خود توجه کنید. ببینید به چه کاری بیشتر علاقه‌مند هستید و از انجام چه کارهایی لذت می‌برید. اگر شما هم تجربه‌ای درباره انجام کارهایی مطابق با خواسته‌ها و علایق خود دارید یا انجام شغل مخالف میل خود را تجربه کرده‌اید، نظرتان را با مخاطبان ردپا در میان بگذارید و تجربه احساسی خود حین انجام آن کار را بیان کنید.

امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا