دسته‌بندی

قسمت دوم از هوش درون فردی: افراد دارای هوش درون فردی بالا اغلب در چه زمینه‌ها و مشاغلی موفق هستند؟

بطور کلی افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند، از کارهایی که خودشان به تنهایی انجام دهند لذت می‌برند. آنها از تمرکز بالایی برخوردارند و به همین دلیل در کارهای مانند نویسندگی، نظریه‌پردازی، تحقیق، فلسفه، نقاشی، ریاضیات، برنامه‌ریزی و ایده‌پرداز بسیار موفق عمل می‌کنند.

این افراد همچنین در بازی‌های هوشی انفرادی بسیار خوب عمل می‌کنند. بازی‌هایی مانند شطرنج که نیاز به توجه و تمرکز بالایی دارند، از بازی‌‌های مورد علاقه افراد با هوش درون فردی بالا است.

چطور می‌توانید هوش درون فردی را در خود تقویت کنید؟

با استفاده از هوش درون فردی آگاهی شما از خود و حتی نیازها و علایقتان بیشتر است. به این معنا که شما این فرصت را خواهید داشت به صدای درون خود گوش دهید و براساس علایق، احساسات و توانایی‌هایتان اقدام به عمل کنید. به علاوه، هوش درون فردی بالا به شما کمک می‌کند در هر نقشی که هستید (دوست، همکار، همسر، فرزند، والدین و …) بهترین خود باشید. چراکه با درک احساسات و عواطف اطرافیانتان بهتر می‌توانید با آنها ارتباط برقرار نمایید.

بنابراین برای تقویت هوش درون فردی خود می‌توانید از طریق زیر اقدام کنید:

الف) افزایش خودآگاهی و شناخت خود

هر کدام از شما ممکن است شناختی از خود داشته باشید. هرچه این شناخت از خود وسیع‌تر باشد، هوش درون فردی شما بالاتر خواهد بود. با تمرین خودآگاهی به خودتان کمک خواهید کرد عواطف و احساسات، نیات و انگیزه‌های خود را بهتر بشناسید و در موقعیت‌هایی که نیاز به تصمیم‌گیری دارید، بهتر عمل کنید. این شناخت به شما کمک می‌کند احساس خود را در هر لحظه از زمان و نسبت به محرک‌های مختلف شناسایی و به تقویت هوش درون فردی خود کمک کنید.

با خودآگاهی در واقع نسبت به وضعیت جسمی و ذهنی خود آگاه هستید. برای توسعه خودآگاهی لازم است:

  1. تجربیات و احساسات را یادداشت کنید

به صورت روزانه در یک دفتر یادداشت وقایع را یادداشت و تلاش کنید احساسات خود را در برخورد با آن وقایع ارزیابی کنید. ببینید در آن لحظه شما چه چیزی را تجربه کردید، چه واکنشی انجام دادید و چه واکنش جایگزینی را می‌توانید برای آن پیدا کنید. علت و ریشه احساسات خود را یافته و آن‌ها را تشریح کنید. به این ترتیب می‌توانید غرایز، نیازها، احساسات و رفتارهای خود را کشف کنید.

  • به تفکر خود بپردازید

زمانهایی که ذهن‌تان از مسائل روزمره آزاد است و وقت کافی دارید، با خود خلوت کرده و درباره خود به تفکر بپردازید. اگر زمانی با دوست یا همکارتان به مشکل خورده‌اید و خشم و عصبانیت زیادی را تجربه کردید، ریشه این خشم و عصبانیت را در خود تجزیه و تحلیل کنید. ببینید آیا رفتار این شخص واقعا برانگیزاننده این خشم و عصبانیت در شماست یا اینکه این خشم ریشه در درون شما دارد. سعی کنید علت این رفتارها را بشناسید.

  • از آزمون‌های روانشناختی و روانسنجی استفاده کنید

امروزه آزمون‌های بسیاری برای شناخت شخصیت و سایر ابعاد انسان طراحی شده که به شما کمک می‌کند به درک عمیقی از خود برسید. می‌توانید از یک متخصص در این زمینه کمک گرفته، به درک خود کمک کنید و از مزایای این خودآگاهی بهره‌مند شوید.

  • عملکرد و توانایی خود را تجزیه تحلیل کنید

می‌توانید موقعیت‌های مختلف را در نظر گرفته و به تجزیه و تحلیل کارکرد خود بپردازید. ببینید در موقعیت‌های مختلف چطور عمل می‌کنید و از توانایی‌های خود چطور برای رسیدن به موفقیت استفاده می‌کنید یا برای تقویت نقاط ضعف خود چه اقداماتی انجام می‌دهید.

ب) برنامه‌ روزانه داشته باشید

افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند، اغلب توانایی بسیار خوبی در نظم و سامان دادن به کارها و امور خود در موقعیت‌های مختلف دارند. بنابراین اگر می‌خواهید به تقویت هوش درون فردی خود کمک کنید، بهتر است یک برنامه روزانه برای خود ترتیب دهید و در آن به اولویت‌بندی کارهایتان بپردازید. به مرور تلاش کنید این طبقه‌بندی و اولویت بندی را به صورت ذهنی انجام داده و ذهن خود را ساخت‌مدار سازید.  

پ) برای خود اهداف بلند و کوتاه مدت طراحی کنید

افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند، اغلب افرادی هستند که برای زندگی خود هدف‌گذاری کرده و برای به دست آوردن این اهداف تلاش می‌کنند. نیازی نیست این اهداف، کارهای عجیب‌وغریب و دست‌نیافتنی باشند. همین که برای تماشای یک سریال یا خواندن یک کتاب برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید به طراحی هدف‌های کوتاه‌مدت کمک کنید. همزمان با موفقیت در یک هدف کوتاه‌مدت می‌توانید برای هدف‌های بزرگتر و بلند مدت نیز برنامه‌ریزی کرده و به این ترتیب به توسعه هوش درون فردی خود کمک کنید.

ت) دفتر خاطرات درست کنید

تمرین نویسندگی یکی دیگر از تمرین‌هایی است که به شما کمک می‌کند هوش درون فردی بالایی داشته باشید. در زمان‌های فراغت خود سعی کنید در دفتر خود وقایع را شرح دهید و داستانی بنویسید. شخصیت پردازی کنید و برای داستان خود سناریو در نظر بگیرید.

ث) به تمرین‌های مدیتیشن بپردازید

افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند، اغلب زمان زیادی را تنها سپری می‌کنند. به همین دلیل تمرین‌های تن‌آرامی و مدیتیشن به شما کمک می‌کند ساعاتی از روز را به تمرکز بر خود، احساسات و عواطف خود سپری کنید. علاوه بر تقویت هوش درون فردی، از این طریق می‌توانید به افزایش تمرکز خود کمک کنید.

ج) کتاب بخوانید و فیلم ببینید

برای کمک به تقویت هوش درون فردی خود می‌توانید مطالعه کنید. مطالعه شما را با ژرفای دنیای جدیدی آشنا می‌کند و به شما امکان تجربه احساسات و عواطف و عقاید جدید را می‌دهد. با تماشای فیلم می‌توانید از موقعیت‌های مختلف و نحوه رفتار شخصیت‌های فیلم آگاه شوید و به این ترتیب با دنیای دیگران آشنا شوید و احساسات دیگران را تجربه کنید.

ح) در خود انگیزه ایجاد کنید

افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند، اغلب در ایجاد محرک‌های انگیزشی در خود و دیگران برای رسیدن به اهداف بسیار موفق عمل می‌کنند. این افراد برای موفقیت نیاز به مشوق و محرک‌های بیرونی ندارند. آنها افراد خوش‌بینی هستند و برای موفقیت خود دست از تلاش نمی‌کشند. این انگیزه بالا در افراد به آن‌ها کمک می‌کند در انجام امور بسیار متعهد و با برنامه عمل کنند. آنها به دنبال فرصت انجام کارها نیستند و خودشان برای آغاز موفقیت پیش‌قدم می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید هوش درون فردی خود را تقویت کنید، از ایجاد انگیزه در خود غافل نشوید.

پله آخر

در این مقاله سعی کردیم دید جامعی از هوش درون فردی ارائه دهیم که به کمک آن بتوانید موقعیت‌های چالش‌برانگیز و فرصت‌ها را در زندگی خود شناسایی کرده و از هوش درون فردی خود برای حل مسائل مختلف استفاده کنید. ممکن است در زندگی هریک از شما موقعیت‌هایی وجود داشته باشد که از روبه‌رویی با آن‌ها اجتناب کرده باشید. بالا بردن هوش درون فردی این فرصت را به شما می‌دهد خود را به چالش کشیده و از تجربه‌هایتان در گذشته به بهترین شکل ممکن استفاده کنید، به واکنشهای خود در این فرصت‌ها بیندیشید و رفتار خود را تجزیه و تحلیل کنید. بنابراین می‌توانید با هرکدام از تمرین‌هایی که گفته شد، به تقویت هوش درون فردی بپردازید و از مزایای آن استفاده کنید.

شاید با خواندن مقاله بالا شما نیز به وجود جنبه‌هایی از هوش درون فردی در خود پی برده باشید. با توجه به اینکه هر فردی از ابعاد شخصیتی متفاوتی برخوردار است، ممکن است واکنش شما در استفاده از هوش درون فردی با دیگری متفاوت باشد. اگر شما نیز تجربه‌ای متفاوت از آنچه که ما در بالا ذکر کردیم دارید، می‌توانید آن را با ما در ردپا در میان بگذارید.

4/5 - (32 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا